Information Anlægget Byggetips Galleri Links Aktivitetskalender Nyheder Login |
Stationen | Tilbage |
Århus H fra 1884-1929 Den 2. station i Århus blev placeret på samme sted som den første fra 1862. Faktisk er alle 3 stationsbygninger, der indtil videre har været, placeret på mere eller mindre samme sted. Depotet lå dengang overfor stationsbygningen, og godsbanen lå, hvor rutebil stationen stort set ligger i dag.
Århus H på anlægget Den nuværende stationsbygning på Århus H ligner rent arkitektonisk lidt den 2. stationsbygning (tegnet af Th. Arboe), som også lå i niveau med sporene før banegårdpladsen blev hævet, som vi kender den i dag. Stationsbygningen er reelt en model af banegården i Bonn fremstillet af Kibri. På sigt er det ideen, at den "rigtige" stationsbygning skal fremstilles og placeres, hvor modellen fra Kibri er placeret i dag. Dog skal det fortsat være den 2. stationsbygning der skal være forbilledet, da den passer bedst ind i det nuværende terræn og layout. Der findes 4 perronspor og 3 opstillingsspor i forbindelse med stationen. Opstillingssporene benyttes til henstilling af personvogne og togsæt. Perronerne er opbygget af trælister, pap og beklædt med flisepapir der er limet på toppen. Perrontagene er af fabrikatet Pola. Til venstre for stationen findes en kopi af Frederiksbro og til højre for stationen findes en anden bro, som ikke har noget forbillede. Vi kalder den i daglig tale for Bruunsbro, da den ligger umiddelbart i forbindelse med banegården. Helt bagerst bag ved alle sporene "under" byen, ligger det såkaldte maskinspor, der benyttes af lokomotiver frem og tilbage mellem havn/østlige plads og maskindepotet. Ved at lægge sporet bagved stationen undgås det at forstyrre driften på perronsporene, og man kan derfor uden problemer udveksle lokomotiver uden indblanding fra stationsbestyreren på Århus H, der i forvejen har rigeligt at se til under køreplanskørslen.
|