Information Anlægget Byggetips Galleri Links Aktivitetskalender Nyheder Login |
Århus maskindepot | Tilbage |
|
Maskindepotet i Århus
Det gamle maskindepot lå oprindeligt overfor stationsbygningen inde i midtbyen. Da behovet for mere plads opstod, og da man i løbet af 20'erne begyndte bygningen af den nuværende stationsbygning, blev depotet flyttet til Sonnesgade, som lå længere væk fra byens centrum. Da GM-feberen begyndte sit indtog i starten af 60'erne, blev Århus hjemsted for litra MY, MX og senere MZ. I dag er drejeskiven væk og bygningerne bruges primært til vedligeholdelse af togsæt.
Depotet på anlægget På anlægget er maskindepotet delt op i 3 områder. Drejeskive med rund remise, lyntogs/togsæt remise og et område til parkering af de mange diesellokomotiver, som efterhånden sætter et stort præg på hele depotet. Den store runde remise er et Vollmer byggesæt og drejeskiven er fra Roco. Der er også blevet plads til de karakteristiske oliebeholdere, som findes i flere byer. Disse er lavet af 3 vinbeholdere og efterfølgende malet med hvid spraymaling. Hegnet på toppen er loddet sammen med tråd, trappen er fra et Faller byggesæt og vingehjulet på beholderne er printet på en farveprinter og efterfølgende limet på. Bag ved rundremisen ligger den store lyntogsremise, som også er hjemmelavet. Forbilledet er GM depotet i Århus. Modellen er forlænget således, at der kan holde lyntog eller IC3 togsæt parkeret. Desuden er antallet af spor mindre, da der pga. pladsforholdene på anlægget kun er plads til 3 spor. Engang i fremtiden er det muligt, at den store ringremise forsvinder til fordel for et rigtigt dieseldepot i samme stil som det, man kendte fra Århus. Drejeskiven forventes bibeholdt.
|