Information Anlægget Byggetips Galleri Links Aktivitetskalender Nyheder Login |
Poster | Tilbage |
|
Poster i Århus I sin storhedstid havde man 6 signalposter til at styre hele stationsområdet på Århus. Den største af bygningerne var post 1, som var placeret hvor banen mod syd og nord skilte hinanden. Fra post 1 styrede man ind og udkørsel til rangerbanegården (Fra Kongsvang i syd og fra Brabrand i nord). Derudover styrede post 1 også ind og udkørslerne til Århus Hovedbanegård fra nord og syd strækningen. Post 2 lå ikke langt fra post 1. Fra post 2 styrede man nedløb over 1. rangerryg, sammen med hovedbremsen til at bremse vognen efter rangerryggen. Post 3 styrede nedløb over 2. ranggeryg der lå i mellem Ringgadebroen og Skovgårdsgade. Pga. pladsmangel er der ikke blevet plads til post 3 på anlægget. Post 4 lå lige ud for maskindepotet. Herfra styrede man maskindepotet (når dette ikke var stedbetjent), samt indkørsel i spor 407 som var det længste ankomstspor med direkte forbindelse til afgangsristen. Post 5 var den egentlige kommando post i Århus og havde det overordnede ansvar for trafikken i Århus. Det var bl.a. her stationslederen holdte til. Herfra styrede man alle perronspor og signaler i forbindelse med disse. Post 5 var placeret lige under Frederiksbroen, så man havde udsigt til perronerne og personvognsristen. Den sidste signalpost var Post 6. Den var placeret på Østlige plads - altså området efter stationsbygningen ned mod havnen. Fra post 6 styrede man sporskifter og signaler på hele Østlige plads, samt Grenåbanen til Hornslet. Alle posterne er i dag revet ned og erstattet af én bygning der ligger ved Hallsti, lige vest for Frederiksbro. Post 1 - i virkelighed og model (bygget af Poul Mathiassen i starten af 90'erne)
Post 2 - i virkelighed og model (bygget af Poul Mathiassen i starten af 90'erne)
Post 4 - i virkelighed og model (bygget af Poul Mathiassen i starten af 90'erne)
Kommandopost 5 - i virkelighed og model (bygget af Poul Mathiassen i starten af 90'erne)
Post 6 - i virkelighed og model (bygget af Poul Mathiassen i starten af 90'erne)
|